Sunday, March 09, 2008

Keputusan Rasmi Pilihanraya Umum Ke-12


alhamdulillah....PRU 12 akhirnya tamat kecuali di sabah & sarawak yang masih ada lagi 3 kerusi belum diketahui statusnya. lpas ni xde lagi la bendera2 parti, banner2 dan sebagainya di tepian jalan dan di mana-mana sbb dh tamat pilihanraya. maka akan terbentuklah satu situasi pemerintahan negara yang berbeza daripada sebelum ni. majoriti 2/3 yang gagal diperolehi BN menjadikan keputusan yang mahu dilakukan kenalah berbincang dan dipersetujui oleh kedua2 pihak yang terlibat. aku xde la pandai sgt bab2 politik ni tp tahu la mende2 majoriti 2/3, majoriti mudah sume2 ni. ;) ade blajo dalam subjek sejarah kan mase kat skola dulu. hehe. ni aku letak keputusan PRU 12 kat sini. moga2 kita mendapat sesuatu daripada perubahan arus politik yang berlaku ini. berikut adalah keputusannya setakat petang ni:
Parlimen
BN : 140
PAS : 23
KeADILan : 31
DAP : 28
Jumlah kerusi : 222
* Sabah dan Sarawak masih terdapat 3 kerusi yang masih belum membuang undi.

Dewan Undangan Negeri (Dun)
Perlis : BN (14), PAS (1); Jumlah kerusi = 15
Kedah : BN (14), PAS (16), KeADILan (4), DAP (1), Bebas (1); Jumlah kerusi= 36
Kelantan : BN (6), PAS (38), KeADILan (1); Jumlah kerusi = 45
Terangganu : BN (24), PAS ( 8 ); Jumlah kerusi = 32
Pulau Pinang : BN (11), PAS (1), DAP (19), KeADILan (9), Jumlah kerusi = 40
Perak : BN (28), PAS (6), DAP (18), KeADILan (7), Jumlah kerusi = 59
Pahang : BN (37), PAS (2), DAP (2),Bebas (1), Jumlah kerusi = 42
Selangor : BN (20), PAS ( 8 ), DAP (13), KeADILan (15); Jumlah kerusi = 56
Negeri Sembilan : BN (21), PAS (1), DAP (10),KeADILan (4); Jumlah kerusi = 36
Melaka : BN (23), PAS (0), DAP (5), Jumlah kerusi = 28
Johor : BN (50), PAS (2), DAP (4); Jumlah kerusi = 56
Sabah : BN (59), PAS (0), DAP (1), KeADILan (0); Jumlah kerusi = 60

sumber : Utusan Online, Harakahdaily

Peatusan parlimen PRU 12 setakat 6.14pm, 9 Mac 2008

*lagi di http://pru12.spr.gov.my/spr/

5 comments:

yunaku3 said...

alamak!!! subang jaya tercinta di tgn DAP... harap2 xde perubahan negatif kat sini..huhuhu....
da ler Shah alam PAS konker...

zicronzick said...

2/3 majoriti di perlukan untuk menggubal perlembagaan.... kalau nak wat paper keputusan seperti naikkan rege minyak ke tol ke...BN boleh sebab dia menang majoriti mudah...>111 kerusi dimenangi oleh BN

Suburbanzero said...

tqs 4 da info man. peace!

Junaidi said...

Alop..Hehe..This is my first comment to this blog..Wei jamil, nnt kalau da grad karang jadilah wakil rakyat kt kawasan subang jaya pula..Hehe.Hemo2

Fenrisar said...

See Here

If you're interested and serious to lose weight or gain weight or maintain weight and get healthy with Herbalife, feel free to fill in your particular. Thank you.

Name:
Email Address:
Phone Number or H/P Number
Address

Form provided by Freedback.

Labels

Popular Posts